گیرم پدر تو بود فاضل

۲۳ اسفند ۱۳۸۵ | فیلم و کارتون | ۱۵ comments

نگرش‌مان این طوری‌ست که ابدا افتخار نمی‌کنیم به آن چه که پدران‌مان بوده‌اند یا نبوده‌اند، داشته‌اند یا نداشته‌اند، کرده‌اند یا نکرده‌اند. ارزشی ندارند آن‌ها مگر آن که درسی گرفته باشیم و اسباب اصلاح در امور امروزمان کنیم. اما آن چه که ماحصلش بعد از فلان هزار سال بشود امثال الف نونی که الان داریم، فقر فرهنگی و فساد اجتماعی که اکنون هست، معلوم است که برآیندش مالی نبوده؛ یا اگر هم بوده در گذر زمان یک چیزهاییش شده؛ که آن هم در مجموع، بیخ ریش صاحبش.

می‌پرسید که با این اوصاف چه‌گونه است که بنده نیز به مخالفت از فیلم 300 نوشته و لینک از خودم درکرده‌ام؟ می‌گویم الان. مخالفتی اگر هست نه از آن است که علقه‌ای داشته باشم به گذشته‌های نابارورم که حالا بخواهم به اصلاح دروغ‌های گفته‌ی نمایش مذکور قیام کنم. از برای اثری است که این فیلم اکنون بر خیل تماشاگران ناآگاهش می‌گذارد، از برای تصویری است که ناخودآگاه از نام “ایران” و “ایرانی” و “پرشین” و “پرشیا” ترسیم می‌کند؛ آن هم برای آن جماعت که بیش‌ترشان فرقی نمی‌بینند میان ایرانی و عرب؛ ایران را نیز صحرایی خشک و بی‌آب و علف می‌پندارند با مردمانی بدوی. کودکانشان را ببینید که با این تصویر بزرگ می‌شوند. فردا روز کدام نیرو است که این تصویر ناراست چندین و چند ساله را راست خواهد کرد؟

الانش هم دوستان و نزدیکان‌مان، ساکن بلاد راقیه، به خاطر پشتک باروهای حضرات مجبورند گاه ملیت‌شان را هم کتمان کنند تا از دست تبصره‌های دست و پا گیر و بعضاً توهین‌آمیزشان خلاص شوند؛ از صدقه‌سری الف نون و متعلقینش، همین یک و نیم ساله، به اندازه‌ی کل بیست و خورده‌ای سال گذشته نام‌مان را با نام بزرگ‌ترین تروریست‌ها و دیکتاتورهای عالم گره زده‌اند. وای به حال وقتی که با همه‌ی این بی‌چارگی‌ها، چنان بنمایند که اجدادمان نیز شش انگشتی بوده‌اند، با دندان‌های نیش بلند و چهره‌هایی دیوگون. معلوم است نوادگان‌شان یکی می‌شود مثل فلانی و فلانی و فلانی خودمان.

قطعاً این فیلم، تنها دروغی نیست که ساخته‌اند و خواهند ساخت. مخالفت‌های پراکنده‌ی امثال ما نیز از آن حیث که ساماندهی‌اش را نمی‌دانیم، راه به جایی نخواهد برد…

و صد البته که از ماست که بر ماست…

پی‌نوشت: این جا مطلب جالبی هست راجع به جزییات فیلم سیصد و نسخه‌یی قدیمی‌تر از آن.

کامنت‌های این پست حامد صابر هم در فلیکر نکات جالبی دارد.

حال داشتید این جا را هم بخوانید و امضا کنید. امضای بنده، امضای 522 است.

دوباره یادآوری می‌کنم که به این سایت لینک بدین: 300 the movie

یا این که در گوگل عبارت 300 the movie را جستجو کنید و آن‌قدر در صفحات عقب بروید تا به سایت http://300themovie.info برسید و روی آن کلیک کنید. آخرین بار که دیدم، در صفحه‌ی دوم بود.

۱۵ Comments

  1. ری‌را

    سلام! عیدت مبارک! یه سال خوب پر از سلامتی و پول واسه شما لیشام عزیز و البته برای همه‌ی دوستان گرامی (با اجازه‌ی شما لیشام عزیز! 😉 )آرزو می‌کنم!

    لیشام: سلام و سلام به ری‌رای عزیز دوست بزرگ‌وار و معلم خوبم 🙂 همیشه بنده رو شرمنده کردین. من هم برای شما و عزیزان‌تان سالی سرشار از نیکی رو آرزو دارم

    Reply
  2. بهار

    سلام، سال نو پیشاپیش بر شما مبارک همراه یا سلامتی و شادکامی و حل شدن مشکلات و عاقبت بخیر شدن.

    لیشام: سلام بهار عزیز و بسیار ممنونم 🙂 من هم برای شما و عزیزان‌تان به‌ترین‌ها رو آرزو دارم

    Reply
  3. سوده .:. ماهی تشنه .:.

    سلام

    سال نوتان به میمنت آغازهای سال آینده و ادامه‌ی آغازهای سال رونده پر از شادی و پیروزی

    پ.ن:
    سخت نوشتمش!

    لیشام: سلام سوده‌ی عزیز 🙂 ممنونم. به خصوص با این همه سختی که کشیدین P:

    Reply
  4. کیانوش

    لــِشــامی سـال نـوات پیشـاپیش مـبارک، برای خـودت و عـزیزانـت آرزوی بـه‌ترین‌هـا رو دارم

    لیشام: ممنون کیانوش عزیز 🙂 من هم برای شما و خانواده‌تون سالیانی سرشار از نیکی رو آرزو دارم. شاد باشی…

    Reply
  5. الف نون

    من پی پی هستم.
    چرا توهین می‌کنید آقا جان! حالا درست که من وجهه خوبی ندارم ولی این دلیل نمی‌شه که به من توهین کنید!

    Reply
  6. محمد

    اولاً از حسن نظری که نسبت به من دارید، از شما تشکر می‏کنم.

    ثانیاً البته که لولو لولو خورخوره نیستید!

    و ثالثاً منظورتان از غیب و پرده را درک نمی‌کنم.

    Reply
  7. فرزام

    نفهمیدم این بیانات رمزآلود و گفتار کنایه‌وار محمد از روی این بود که کلمه الف نون را در شان این «موجود» نمی‌دانست یا این که می‌خواست ثابت کند که اصولاً متوجه شده است که منظور از الف نون چه شخصی است؟!!

    در گزینه اول که جناب کاوه داد سخن داده‌اند و بنده فقط عرض کنم که ایشان مخفف‌های دیگری هم دارند من جمله مشنگ ـ قشنگ و خ خ خ و… که بیش‌تر از الف نون حق مطلب را ادا می‌کنند… لام شین خیلی حال داد به این بابا که صرفاً گفت الفنون

    در مورد گزینه دوم هم که عرض شود: به به از این هوش و استعداد وافر شما در رمزگشایی و رمزگذاری و آشنایی با اساتید برتر دانشکده و دانشگاه علم و صنعت… شخصاً از این که این‌قدر اعتماد به نفس دارید و مدت‌هاست در پرده، سخن از عالم غیب می‌گویید مفتخرم… حالا دور هم بودیم… لولو لولو خورخوره که نیستیم ما…!

    Reply
  8. کاوه

    جناب محمد عزیز! به عنوان کسی که یک رگه‌اش گیلک است باید بگویم اصلا قصد ندارم کار کسانی را که آن را به درستی انجام نمی‌دهند بر عهده بگیرم. اگر آدمی آن‌قدر بی‌شعور و بی‌ادب باشد که در جایگاه یک مقام بلندپایه گویش و بیان لمپن‌های جامعه را استفاده کند، معلوم است که پدر و مادرش به وظیفه خود آشنا نبوده‌اند. فکر می‌کنم الف نون گفتن به ایشان، بسیار مؤدبانه‌تر و طعنه‌ای بسیار ظریف‌تر از کلام اخیر ایشان است. لطفا خودتان را به خاطر کسانی که ارزشش را ندارند خراب نکنید (البته اختیارش دست خودتان است)

    لیشام: دعا می‌کنیم که در سال جدید، به نحو مقتضی، آن پایه‌ی بلند بخورد توی سرش و بعد هم برود توی پاچه‌اش…

    Reply
  9. م.ک.

    با سلام. این برای nامین بار است که از این حال‌ها به ما می‌دهند این هالیوودی‌ها. در کل هم خیر است ان شاء الله. تازه یه چیز جدیدی خوندم که یه فیلم ساختن به اسم “بی حجاب” در مورد یه زن مسلمون که مشکل اخلاقی داره فکر کنم. خب! نکته این جاست که وقتی ما خودمون رو معرفی نکنیم، بقیه این کارو می‌کنند دیگه! چرا نمی‌تونیم قبول کنیم که بی‌عرضه هستیم؟ لیشام جان شما که خود آگاهید بنده چه‌قدر به این آقای فرانک میلر ارادت دارم (بحث‌های سین سیتی در ناهار پژ یادتونه!) خب! ما چند تا فرانک میلر داریم؟ قضیه کمیک استریپ‌های رستم تو آمریکا رو که دیگه همه می‌دونند. حالا گیریم امکانات فیلم‌سازی هالیوود رو نداریم. دیگه کمیک استریپ که می‌تونیم درست کنیم، یعنی اونم نمی‌تونیم؟ به هر حال ان شاء الله که بتونیم!

    لیشام: سلام میثم جان. با این روی‌کردت موافقم اما نشدنی می‌بینمش. چرا؟ به یک دلیل ساده: مشک آن است که خود ببوید. اگر خوش‌بینانه فرض کنیم که مشک هستم و در تلاشیم که بو بدهیم، خواهیم داد بویی که کل سیستم ایران در حال حاضر از خودش در می‌کند، بوی مشک‌واری نیست و چه بسا که ناخوشایند است. زمانی یک حرکت اثر بخش است که باقی اجزای سیستم هم به آن بیاید و بالعکس. حالا گیرم که دو تا فیلم خوب ساخته شد. دو تا کمیک استریپ هم از خودمان ول دادیم. کلی قهرمان ورزشی ساختیم و به دنیا معرفی کردیم. کلی دانشمند پرورش دادیم و صادر نمودیم. آخرش چه؟ وقتی که جهانیان حرف‌هایی می‌بینند از ما که با عمل‌مان یکی نیست. می‌گوییم ما اولین منشور حقوق بشر را داشته‌ایم، پس اثرش کجاست در سیستم کشور؟ می‌گوییم مردمان متمدن و با فرهنگی هستیم، پس جلوه‌اش کجاست در رفتارهای اکنون ما به خصوص در سایر ممالک راقیه و غیر راقیه؟ مهم نیست چه بوده‌ایم، مهم آن است که چه هستیم و چه می‌نماییم. این می‌شود که جسارت آن را می‌یابند که در مورد گذشته‌مان هم دروغ بگویند. وضعیت حال که روشن است برای‌شان چون خودمان هم با حرف‌ها و کارهامان به اندازه‌ی کافی خودمان را نشان داده‌ایم. نیاز نیست هزینه کنند تا امروزمان را خراب کنند. به اندازه‌ی کافی خراب هست و خراب‌تر هم می‌شود. همین گذشته‌مان مانده بود که آن هم می‌بینید که چه‌ها که نمی‌کنند.
    متأسفانه در حال حاضر، فرهنگ ایرانی به معنای عام مفهومی ندارد. چیزی نیست که بشود از آن دفاع کرد. واقعیت آن است که ترکیب ناراست جامعه و فرهنگ و سیاست و اقتصاد و و و و همه و همه وضعیتی ناموزون و نامبارک است، ترکیبی که حداقل بنده به این زودی‌ها ستاره‌ی امیدی در افق تاریکش نمی‌بینم…

    Reply
  10. محمد

    جناب “لام شین” عزیز
    من “میم فاء” هستم.
    رئیس جمهور سابق “میم خاء” است.
    رئیس جمهور اسبق، “الف هاء راء” است.
    رئیس پژوهشگاه، “عین واو” است.
    اسم یکی از استادان سختگیر دانشکده ما، “میم عین شین” است؛ یکی دیگر که خوش‏سخن و حاضرجواب است، “میم جیم” است. دیگری که برنامه‏ریزی تولید می‌گفت، “میم غین” است. رئیس دانشگاه‌مان که قبلاً رئیس دانشکده بود، “میم سین جیم عین” است. آن دیگری که آخِر “کیفیت” است و به تازگی رتبه استاد تمامی گرفته است، “راء نون” است و …
    خوشتان آمد؟! عیبی که ندارد آدم‌ها را این گونه نام ببریم؟!!!

    عیدتان هم مبارک؛ ان شاءالله سال پرباری در پیش داشته باشید.

    لیشام: سال نو شما هم مبارک محمد عزیز 🙂
    نه تنها عیبی ندارد بلکه خیلی هم با مزه است و مایه‌ی سرور و نشاط 🙂
    بامزه نیست که مخفف اسم یکی بشود “ان” این یکی بشود “لش” و آن دیگری بشود “مف”؟ :)) باور کن که تا حالا دقت نکرده بودم که مخفف اسمم عجب چیز توپی می‌شود و چه‌قدر هم به خودم می‌آید P:
    البته مطلقا قصد جسارت نداشتم محمد جان ؛) و امیدوارم این قدر از من بدانی که درست است گاهی شیطنت‌هایی می‌کنم اما اصولا اهل این نیستم که بخواهم به چیزهای مسخره‌ای از این جنس بخندم و اسباب مضحکه کنم.
    اما این که چرا علاقه‌ای به تکرار نام ایشان ندارم، ساده‌ترین و البته مهم‌ترین دلیلش این است که دوست ندارم بعد از مدتی که نام مبارک‌شان به کرات در این جا تکرار شد، حضرات سرچ اینجین‌ها این جا را هم در فهرست جستجوهاشان نمایش دهند 🙂 بنابر این تا اطلاع ثانوی ایشان برای ما همچنان الف نون خواهند بود ؛)

    Reply
  11. خدایار

    تو دنیای امروز اون چیزی که یه ملت رو باهاش می‌شناسند پیشینه چند ساله یا حداکثر چند دهه‌ای اون کشور یا ملته، حالا این که ۲۵۰۰ سال تو این مملکت چیز قابل افتخاری وجود داشته به نظر من متعلق بما نیست. مطمئن باشید از خون کوروش تو رگ‌های من همون قدر هست که تو خون هوگو چاوز! می‌خواید فرهنگ ایرانی اسلامی‌مون رو ببینید؟ کاری نداره بلند شید برید تو خیابون تا ببینید تازه کلی کلاس گذاشتن که تو فیلمشون نشون نمی‌دن یه سری سوارمونن. به این یارو الف نون هم ربطی نداره شصت میلیون دیگه مثل اون تو این مملکت داریم.

    Reply
  12. Darya

    dear friends! thank you for your great job. I wish all of us could sign the same petition because unfortunately there are a lot of them and its a pity because then it will never show how many ACTUALLY are against this and sign there. please sign all petitions you see in this case. this is horrible and 100% political… please suggest your friends in all of the world to BOYCOTT this movie.

    Reply
  13. فرزام

    الان صفحه اوله و درست بعد از لینک سایت اصلی فیلم قرار داره…

    Reply
  14. فرزام

    از صدقه سری الفنون نیست عزیزم. تو دیگه چرا؟ از صدقه سری خودمونه… نه؟ همین ماها بودیم (یا شایدم چون نبودیم) که این آقا الان به جایی رسیده که می‌خواد هم طراز مصدق بشه…

    لیشام: ما که نوشتیم آخرش از ماست که بر ماست… به هر صورت فعلا که با آفتاب مهتاب بالانس‌هایی که ایشون می‌زنه و کسی نمی‌گه بهش خرت به چند من، علی الحساب از صدقه‌سری ایشون محسوب می‌شه…

    Reply
  15. نغمه کرباسی

    خیلی بد بود…
    من ۲۵۷۲ اُمین نفر بودم…

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *